from mar

ble to pixels

This work sets out to create a web project based upon data that allow a reflection on the image representation and the exchange of information within a metropolis. This departs from the premise that a city, the size of Sao Paulo for example, can only be partially experienced, in a fragmented, multiple fashion. It may belong to one or more nuclei with such experiences building distinct narratives (and distinct urban meanings).
Visual information about urban space seeks to reduce the scale of an image to one intelligible whole. It is however, a work involving the concretization of a point to view, which at first presents itself inventively, demanding a cognitive process elaborated by the interpreter. What might occur with the reiteration of a figurative format is that the latter, shedding its informative load, comes to be perceived as the object itself. It is the persuasive power of metaphors and more intensely, of symbols, which at the same time makes use of perceptive violence preventing the separation of sign and object, thus subjecting all perceptions to one single framework.
 
A megacity in Latin America is a place where oposites live together: the big corporation skyscrapers, the “favelas”; the constant construction of new elements side by side with elements of the past; the vertical movement, the limits; the empty spaces, the excess; the colapse of urban scene, the tensions and the pavement, still the primary media to transmit informations. All these factors together create a mosaïque that each citizen put together in his own way.

All images are of the city of Sao Paulo (Brazil) and have been combined, based on key-words which seek to conceptualize certain elements present in the urban environment, which in turn are related to a particular way of “seeing” the city. These do not focus on an objective classification, a topology of space or images to which they are related. The map of the homepage is deconstructed and reconstructed in a different way by the user based on key words initially located in the map of urban Sao Paulo which gradually create new graphic (and urban) stains in a “non-territory.” The aim is to create a whole where the relations between verbal and visual texts of the city are not understood in a fashion that is either static or automated.

The Internet, operating according to Norbert Wiener’s system of variants and invariants (as is the genetic code) has its initial share of control, but enables the result to evolve into something unforeseen. This process is performed through time and must be based on internal elements, which are organized into abstractions, based on which some more generalized concepts may be created. The dilution or enrichment of these concepts in a future time is predictable, since it is part of the nature of the sign to operate according to gains and losses of information loads, until its it subsequently exhausts itself and dissolves into a stereotype. This build/rebuild movement allows the construction of a whole based on the Deleuze’s marble substance, le pli where new paths for urban representation can be tracked.create a mosaïque that each citizen put together in his own way.

A proposta inicial deste estudo é criar um projeto na web a partir de uma base de dados que, constantemente atualizada, permita pensar a relação de trânsito e intercâmbio de informações em uma metrópole. Parte-se do pressuposto de que uma cidade de grandes proporções como São Paulo, por exemplo, só pode ser vivida parcialmente, de forma fragmentada, múltipla. A experiência da cidade se faz por meio de sistemas de signos que se entrelaçam, aproximando-se e distanciando-se do real. Pode-se pertencer a um ou mais núcleos, e estas vivências constróem distintas narrativas (e distintas significações de cidades).

As informações visuais do espaço urbano buscam reduzir a escala de uma imagem a um todo passível de ser compreendido. É, no entanto, um trabalho de concretização de um ponto de vista, que em um primeiro momento se dá de forma inventiva, exigindo um processo de cognição elaborado por parte do interpretante. O que pode ocorrer com a reiteração de um formato figurativo é que ele, perdendo sua carga informativa, passa a ser compreendido como sendo o próprio objeto. É o poder persuasivo das metáforas e de forma mais intensa, dos símbolos, que ao mesmo tempo, fazem uso de uma violência perceptiva, que não permite o descolamento entre o signo e objeto, submetendo toda percepção a um só esquema.

As palavras-chave não visam uma classificação objetiva, uma topologia do espaço ou das imagens a que estão relacionadas; operam no nível do icônico, de uma percepção imediata do entorno, antes deste ser encerrado em um símbolo. A idéia é permitir uma distância cognitiva entre o referencial verbal e imagético de modo a estar mais distanciado dos discursos metafóricos ou simbólicos, onde o significado “impregna” o objeto e quase não permite sua revisão pelo interpretante.

O mapa da homepage é descontruído e reconstruído de forma distinta pelo usuário a partir dos pontos localizados inicialmente no mapa da cidade de São Paulo que vão gradativamente criando novas manchas gráficas (e urbanas) em um “não-território”, a partir dos agrupamentos de imagens que se relacionam. Elementos normalmente utilizados de forma referencial como as fotografias da cidade na mídia impressa, os mapas, as legendas que “esclarecem” e contextualizam as imagens fotográficas, são utilizados de modo distinto, buscando criam um conjunto onde as relações entre os textos verbais e visuais da cidade não sejam compreendidos de forma estanque ou automatizada.

<