This
work sets out to create a web project based upon data that allow a
reflection on the image representation and the exchange of information
within a metropolis. This departs from the premise that a city, the
size of Sao Paulo for example, can only be partially experienced,
in a fragmented, multiple fashion. It may belong to one or more nuclei
with such experiences building distinct narratives (and distinct urban
meanings).
Visual information about urban space seeks to reduce the scale of
an image to one intelligible whole. It is however, a work involving
the concretization of a point to view, which at first presents itself
inventively, demanding a cognitive process elaborated by the interpreter.
What might occur with the reiteration of a figurative format is that
the latter, shedding its informative load, comes to be perceived as
the object itself. It is the persuasive power of metaphors and more
intensely, of symbols, which at the same time makes use of perceptive
violence preventing the separation of sign and object, thus subjecting
all perceptions to one single framework.
A megacity in Latin America is a place where oposites live together:
the big corporation skyscrapers, the “favelas”; the constant
construction of new elements side by side with elements of the past;
the vertical movement, the limits; the empty spaces, the excess; the
colapse of urban scene, the tensions and the pavement, still the primary
media to transmit informations. All these factors together create
a mosaïque that each citizen put together in his own way.
All images are of the city of Sao Paulo (Brazil) and have been combined,
based on key-words which seek to conceptualize certain elements present
in the urban environment, which in turn are related to a particular
way of “seeing” the city. These do not focus on an objective
classification, a topology of space or images to which they are related.
The map of the homepage is deconstructed and reconstructed in a different
way by the user based on key words initially located in the map of
urban Sao Paulo which gradually create new graphic (and urban) stains
in a “non-territory.” The aim is to create a whole where
the relations between verbal and visual texts of the city are not
understood in a fashion that is either static or automated.
The Internet, operating according to Norbert Wiener’s system
of variants and invariants (as is the genetic code) has its initial
share of control, but enables the result to evolve into something
unforeseen. This process is performed through time and must be based
on internal elements, which are organized into abstractions, based
on which some more generalized concepts may be created. The dilution
or enrichment of these concepts in a future time is predictable, since
it is part of the nature of the sign to operate according to gains
and losses of information loads, until its it subsequently exhausts
itself and dissolves into a stereotype. This build/rebuild movement
allows the construction of a whole based on the Deleuze’s marble
substance, le pli where new paths for urban representation can be
tracked.create a mosaïque that each citizen put together in his
own way. |
A
proposta inicial deste estudo é criar um projeto na web a
partir de uma base de dados que, constantemente atualizada, permita
pensar a relação de trânsito e intercâmbio
de informações em uma metrópole. Parte-se do
pressuposto de que uma cidade de grandes proporções
como São Paulo, por exemplo, só pode ser vivida parcialmente,
de forma fragmentada, múltipla. A experiência da cidade
se faz por meio de sistemas de signos que se entrelaçam,
aproximando-se e distanciando-se do real. Pode-se pertencer a um
ou mais núcleos, e estas vivências constróem
distintas narrativas (e distintas significações de
cidades).
As
informações visuais do espaço urbano buscam
reduzir a escala de uma imagem a um todo passível de ser
compreendido. É, no entanto, um trabalho de concretização
de um ponto de vista, que em um primeiro momento se dá de
forma inventiva, exigindo um processo de cognição
elaborado por parte do interpretante. O que pode ocorrer com a reiteração
de um formato figurativo é que ele, perdendo sua carga informativa,
passa a ser compreendido como sendo o próprio objeto. É
o poder persuasivo das metáforas e de forma mais intensa,
dos símbolos, que ao mesmo tempo, fazem uso de uma violência
perceptiva, que não permite o descolamento entre o signo
e objeto, submetendo toda percepção a um só
esquema.
As
palavras-chave não visam uma classificação
objetiva, uma topologia do espaço ou das imagens a que estão
relacionadas; operam no nível do icônico, de uma percepção
imediata do entorno, antes deste ser encerrado em um símbolo.
A idéia é permitir uma distância cognitiva entre
o referencial verbal e imagético de modo a estar mais distanciado
dos discursos metafóricos ou simbólicos, onde o significado
“impregna” o objeto e quase não permite sua revisão
pelo interpretante.
O mapa
da homepage é descontruído e reconstruído de
forma distinta pelo usuário a partir dos pontos localizados
inicialmente no mapa da cidade de São Paulo que vão
gradativamente criando novas manchas gráficas (e urbanas)
em um “não-território”, a partir dos agrupamentos
de imagens que se relacionam. Elementos normalmente utilizados de
forma referencial como as fotografias da cidade na mídia
impressa, os mapas, as legendas que “esclarecem” e contextualizam
as imagens fotográficas, são utilizados de modo distinto,
buscando criam um conjunto onde as relações entre
os textos verbais e visuais da cidade não sejam compreendidos
de forma estanque ou automatizada. |